طی دهه‌های آینده، فلز روی ناجی زیرساخت‌های فرسوده آفریقای‌ جنوبی خواهد شد

استفاده از فلز روی در آفریقای‌ جنوبی، به‌ویژه در سازه‌های فولادی و بتن‌آرمه، نقش کلیدی در افزایش دوام و جلوگیری از خوردگی سازه‌ها دارد. در همین راستا، گالوانیزه‌کردن به روش غوطه‌وری گرم، اسپری حرارتی و رنگ‌های غنی از روی می‌تواند عمر مفید زیرساخت‌ها را طولانی کند که البته نیازمند ارزیابی فنی و آموزش مهندسان عمران است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران وبه نقل ازوب‌سایت انجمن بین‌المللی روی، انتظار می‌رود در بخش‌های دولتی و خصوصی آفریقای‌ جنوبی در راستای جلوگیری از فرسایش و تخریب زیرساخت‌ها، به‌کارگیری فناوری‌های مبتنی بر فلز روی روند صعودی را تجربه کند.

به گفته سایمون نورتون، مدیر انجمن بین‌المللی روی، فلز روی راهکارهایی موثر و کارآمد برای افزایش عمر مفید سازه‌های فولادی و بتن‌آرمه فراهم می‌کند.

وی معتقد است که مهندسان طراح ساختمان و عمران می‌توانند برای جلوگیری از خوردگی فولاد از فلز روی در قالب‌های مختلفی از جمله گالوانیزه‌ کردن به روش غوطه‌وری گرم، اسپری حرارتی و رنگ‌های غنی از روی استفاده کنند.

به گفته نورتون، در معادن آفریقای‌ جنوبی و همچنین در مناطق ساحلی، استفاده از میلگردهای بتن‌آرمه گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم ضروری است زیرا این اقدام نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش دوام و عمر مفید سازه‌های بتنی دارد.

به اعتقاد نورتون، بسیاری از دارایی‌های فولادی آفریقای‌ جنوبی امروز دچار شکست و فرسودگی شده‌اند؛ چراکه یا هرگز گالوانیزه نشده‌ و پوشش مناسبی برای محافظت از آن‌ها تخصیص نیافته است و یا حتی بدون نگهداری و تعمیرات کافی رها شده‌اند. سازه‌های بتنی نیز به دلیل خوردگی میلگردهای فولادی داخلی با پدیده‌هایی نظیر ترک‌خوردگی و پوسته‌پوسته‌ شدن بتن مواجه شده و نشانه‌های آشکار از فرسودگی زودرس در آن‌ها مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: روی همچنان یکی از قدرتمندترین و در عین حال انعطاف‌پذیرترین فلزات برای بازسازی و احیای زیرساخت‌های فولادی و بتنی به شمار می‌رود.

مدیر انجمن بین‌المللی روی مطرح کرد: در مواردی که این امکان وجود دارد، باید فولادهای فرسوده تعویض و سپس به روش غوطه‌وری گرم گالوانیزه شوند. در شرایطی که این گزینه عملی نیست، می‌توان از اسپری حرارتی، اسپری فلز روی-آلومینیوم یا رنگ‌های باکیفیت غنی از روی استفاده کرد؛ مشروط بر آنکه آماده‌سازی سطحی به‌ درستی انجام شده تا حفاظت بلندمدت و مطمئن در برابر خوردگی حاصل شود.

به گفته نورتون، فرایند بازسازی اصولی با بازرسی دقیق توسط مشاوران فعال در بخش عمران آغاز می‌شود؛ مشاورانی که شرایط محیطی، نوع مصالح و میزان تخریب را ارزیابی و براساس آن، ابزار مناسب حفاظتی مبتنی بر روی را پیشنهاد می‌کنند.

تنها پس از این ارزیابی فنی است که می‌توان به روش غوطه‌وری گرم فرایند گالوانیزه کردن برای پوشش‌دهی سازه‌ها را انجام داد تا اطمینان حاصل شود که سازه مورد نظر از مناسب‌ترین نوع حفاظت در برابر خوردگی برخوردار خواهد شد.

استفاده از روی در سامانه‌های انکر (میل مهار) به‌کاررفته در پروژه‌های عمرانی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در مواردی که انکرهای فولادی در اسلب‌های بتن‌آرمه نصب می‌شوند، فرایند گالوانیزه کردن به روش غوطه‌وری گرم معمولا نخستین و بهترین انتخاب است. در صورت فراهم نبودن شرایط برای گالوانیزه کردن، رنگ‌های غنی از روی می‌توانند جایگزینی قابل‌قبول، هرچند با دوام کمتر باشند. برای میل‌های مهاری که در دل خاک مدفون می‌شوند، انجام ارزیابی دقیق میزان خورندگی خاک امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در خاک‌های خورنده، میل‌های مهار فولادی باید ابتدا به روی غوطه‌وری گرم گالوانیزه شده و سپس با یک لایه مقاوم قیر عایق شوند. به عنوان گزینه جایگزین، می‌توان از رنگ‌های آلی غنی از روی استفاده کرد و پس از آن، با قیر عایق شده تا دوام سازه حتی در محیط‌های بسیار مهاجم تضمین شود.

از منظر آینده‌نگرانه،  مدیر انجمن بین‌المللی روی معتقد است میزان استفاده از روی در بخش ساخت‌وساز آفریقای‌ جنوبی، به‌ شدت به جهت‌گیری سیاست‌‌گذاری‌های داخلی وابسته است.

نورتون ادامه داد: ظرفیت بالقوه مصرف روی در آفریقای‌ جنوبی، به‌ویژه در حوزه‌های ساخت‌وساز، معدن و زیرساخت‌های ریلی بسیار چشمگیر است. محیط‌های استخراج زیرزمینی معمولا گرم، غبارآلود و در معرض آب‌های خورنده معدنی هستند و در چنین شرایطی، پوشش‌های مبتنی بر روی، به‌ویژه سامانه‌های دوفازی «Duplex Coating»، می‌توانند عمر سازه‌های فولادی را به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش دهند. همین رویکرد در مورد شبکه‌های ریلی نیز صادق است؛ شبکه‌هایی که با مدیریت بهتر و سرمایه‌گذاری هدفمند، قابلیت احیا و نوسازی دارند.

براساس آمارهای ارائه‌شده، پیش از سال ۲۰۱۱ مصرف سالانه روی تصفیه‌شده در آفریقای‌ جنوبی حدود ۱۲۹ هزار تن بود اما طی پنج سال گذشته، این رقم به‌ طور میانگین به حدود ۶۰ هزار تن در سال کاهش یافته است.

وی بر این باور است که در صورت اتخاذ سیاست‌‌گذاری‌های دولتی متمرکزتر و الزام‌آور، می‌توان شاهد رشد قابل‌ توجه مصرف روی بود؛ رشدی که به تقویت زیرساخت‌ها برای دهه‌های آینده در آفریقای‌جنوبی منجر خواهد شد.

با این حال، مدیر انجمن بین‌المللی روی یکی از چالش‌های اصلی در همین زمینه را کمبود آگاهی در مقیاس گسترده درباره ارزش و کارآمدی روی در میان مهندسان عمران و مشاوران بخش مهندسی عنوان کرد و گفت: هنوز شناخت کافی از توان بالای روی به‌ عنوان یک راهکار موثر در برابر خوردگی وجود ندارد.

تلاش‌هایی که در دهه‌های گذشته انجام می‌شد، به دلیل تغییرات در ساختار شرکت‌های ارائه خدمات مشاوره مهندسی کاهش یافته است؛ به‌ طوری که خروج بسیاری از شرکت‌های بزرگ از آفریقای‌ جنوبی و فعالیت شرکت‌های کوچک‌تر، نیاز به حمایت آموزشی گسترده‌تری را ایجاد کرده است.

انجمن بین‌المللی روی از طریق برگزاری سمینارها، وبینارها و انتشار منابع تخصصی تلاش دارد این کمبود را جبران کند. با این حال، به گفته نورتون، انجام اقداماتی بیشتر در این زمینه ضروری است.

وی همچنین بر ضرورت توجه ویژه مهندسان عمران فعال در مناطق ساحلی به خطرات خوردگی سازه‌ای فلزی تاکید ‌کرد و یادآور شد: در طراحی سازه‌ها در شعاع ۱۰ کیلومتری از خط ساحل، استفاده از میلگردهای گالوانیزه شدن با پوشش روی در بتن، پوشش پیچ و مهره‌ها با استفاده از روش غوطه‌وری گرم، فولاد گالوانیزه و سامانه‌های پوشش‌دار دوفازی باید به‌ عنوان یک الزام فنی در نظر گرفته شود. علاوه‌براین، حضور فعال مهندسان در دوره‌ها و سمینارهای مهندسی جلوگیری از خوردگی سازه‌ها و شرکت در برنامه‌های آموزشی انجمن مطالعات روی، نقش مهمی در ارتقای سطح دانش و اجرای بهترین رویه‌ها دارد.

در مجموع، انجمن بین‌المللی روی همچنان به ترویج فلز روی به‌عنوان ماده‌ای کلیدی برای ایجاد زیرساخت‌هایی بادوام، مقاوم و پایدار ادامه می‌دهد. این انجمن از مهندسان، نهادهای دولتی و مالکان دارایی‌ها درخواست کرده از همان مراحل ابتدایی چرخه عمر پروژه‌ها، با مشاوران همکاری کرده و فناوری‌های حفاظت مبتنی بر روی را به‌صورت نظام‌مند در طرح‌های خود مورد استفاده قرار دهند.


۱۴۰۴/۰۹/۳۰، ۱۳:۵۸:۳۶       10

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

گالری تصاویر