7درصد معادن کشور اکتشاف شده است/ عدم به‌روز شدن فناوری‌ها، دلیل عقب‌ماندگی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون در کشور، فقط حدود هفت درصد معادن اکتشاف شده است و در عین حال در بسیاری از حوزه های معدن و صنایع معدنی، به دلیل نوع نگاه و وجود مسائل بین المللی و تحریم، از غافله دانش فناوری عقب هستیم.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا موثقی‌نیا» در نشست بررسی مفاد تفاهم نامه همکاری وزارت صمت با دانشگاه شهید بهشتی درباره توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، افزود: افزود: شاید دلیل اصلی این عقب ماندگی، این بوده که نتوانسته ایم فناوری ها را در حوزه معدن و صنایع معدنی به روز کنیم. در این حوزه، دانشگاه می تواند ورود کند و با توجه توانمندی های مطرح شده از سوی دانشگاه، امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: همکاری دانشگاه و صنعت از ابتدای انقلاب آغاز شده، اما هیچ گاه به نقطه مطلوب نرسیده است، در حالی که برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، باید به دنبال اثربخشی همکاری صنعت و دانشگاه باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در فصل جدید این نوع ارتباط صنعت و دانشگاه (که اکنون با دانشگاه شهید بهشتی برقرار شده است)، اثربخشی این همکاری را در عمل طی کوتاه مدت و بلندمدت شاهد باشیم، به طوری که به رفع مشکلات بخش تولید و توسعه، رفع دغدغه و حل مساله منجر شود.

ضرورت ارتقای مراکز تحقیقاتی ایمیدرو

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در این سازمان تعدادی مرکز تحقیقاتی در حوزه معدن و صنایع معدنی فعال است، تصریح‌کرد: این مراکز در کرج (مرکز تحقیقات فرآوری کرج و ایمینو)، یزد و آذرشهر واقع هستند و همچنین ۲ موسسه با مشارکت دانشگاه (یونیدرو با مشارکت دانشگاه تهران و مرکز شریف با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف) فعال است.

وی ادامه‌داد: واقعیت این است که تاکنون اثرات مراکز یاد شده در ماموریت های ایمیدرو قابل توجه نبوده است و ضرورت دارد این جایگاه ارتقا یابد.

برپایه این گزارش، تفاهم‌نامه مذکور تیرماه ۱۴۰۲ بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه شهید بهشتی امضا شده بود.

 


date_range ۱۴۰۳/۰۱/۲۱، ۱۱:۰۸:۱۹       visibility 75

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter