گفت‌وگوی ماهنامه تخصصی پردازش با مهندس سیروس ‌میانجی، دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران

گفت‌وگوی ماهنامه تخصصی پردازش با سیروس ‌میانجی، دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران

  • تولیدکنندگان سرب و روی “بدهکار ارزی” نیستند

صنعت سرب ‌و روی در تمام دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هم‌اینک در داخل کشور در بخش روی۴۵۰ هزارتن ظرفیت نصب شده داریم که سال گذشته حدود ۲۲۰ هزارتن شمش‌روی تولید شد، یعنی این میزان حدود ۵۰ درصد ظرفیت نصب شده در کل کشور است. در صنعت سرب هم تقریبا همین وضعیت (تولید حدود ۵۰ درصدی) حاکم است.

میانجی: صنعت سرب و روی آمادگی دارد تا بدون دریافت هیچگونه تسهیلاتی از دولت، ظرفیت نصب شده را تکمیل کند، به‌شرط آنکه با رفع موانع و مشکلات، تسهیل‌گری اتفاق بیافتد، مشکلاتی که عمدتا ناشی از آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیم‌های دولتی است.

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران: درحال حاضر میزان صادرات حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که طبق قولی که داده‌ایم در صورت رفع موانع این میزان به یک میلیارد دلار خواهد رسید. جالب آنکه با وضع عوارض صادراتی نه‌تنها موانع برطرف نگردید، بلکه بر مشکلات افزوده شد. طبیعی است، وضع عوارض وقفه زیادی بر روند صادرات ایجاد کرد.

قیمت‌های دستوری و الزام عرضه در بورس یکی از اساسی‌ترین مشکلات پیش‌روی صنعتگران سرب و روی است، درحالی‌که موادمعدنی لازم از جمله خاک، اسید، پرمنگنات و… به قیمت آزاد و حتی بالاتر از قیمت ارز آزاد تهیه می‌شود و این درحالی است که بالاجبار ناگزیریم کالای تولیدی را با قیمت‌های دستوری در بورس عرضه کنیم.

میانجی: امروز در صنعت سرب و روی حدود ۲۵ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار هستند درحالی‌که این صنعت قادر است بدون اخذ هیچگونه تسهیلاتی میزان اشتغال‌زایی یادشده را تا ۵۰ هزار نفر افزایش دهد.

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران: صنعت سرب و روی به همت اساتید دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از توان متخصصان کاملا به‌روز است، به‌طوری‌که هم‌اینک میزان روی و سرب موجود در پسماندها به حداقل ممکن رسیده و بسیار پایین‌تر از استاندارهای جهانی است که نشان از پویایی آن دارد.

صنعتگران سرب و روی با هدف تامین مواداولیه، علاوه‌بر تلاش برای واردات ماده‌معدنی از خارج کشور، به خرید معدن در داخل می‌اندیشند. به‌عنوان مثال، درحال حاضر در استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، سمنان و… معادن کوچک فعال شده و به تولید قابل قبولی نیز دست یافته‌اند.

میانجی: در طول دو سال گذشته و سه‌ماهه اول امسال مهم‌ترین پیگیری هیات‌مدیره انجمن، موضوع ورود موقت بود که شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی در سیستم بانک مرکزی “بدهکار ارزی” محسوب شدند که همه مسوولان حتی ریاست بانک‌مرکزی اذعان دارند که تولیدکنندگان سرب و روی بدهکار ارزی نیستند و این نتیجه یک ناهماهنگی میان بانک، سازمان امورمالیاتی، سازمان توسعه تجارت و گمرک است.
بحث تامین اسیدسولفوریک و پرمنگنات نیز از دیگر مقولاتی است که هیات‌مدیره انجمن با هماهنگی وزارت صمت سعی در جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت آن‌ها کرده است.


Facebook    Google    LinkedIn    Twitter